Vara asta este despre tine - AFI Palace Ploiesti

Un ploieștean ne-a transmis pe adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. o sesizare privind procedura de radiere a unei mașini. 

Sesizarea cititrorului  Florin Oprea

Buna ziua,

Pe data de 4.02.2016 m-am prezentat la SPFL pentru radierea unui autoturism pe care la-m detinut pina la data de 22.01.2016. Am prezentat toate documentele si fuctionare de la primul ghiseu din dreapta m-a indrumat sa platesc impozitul pe anul 2016 pentru a obtine certificatul de atestare fiscala. Am platit la casierie si apoi m-am prezentat la ghiseul auto unde actele mi-au fost verificate si ordonate (fara a mi se spune ca ar fi vreo lipsa) si mi s-a spus sa vin pentru certificat. Mi s-a spus ca va fi ultima vizita, odata cu obtinerea certificatului voi depune actele pe care persoana respectiva mi le-a ordonat intr-un teanc. 

Azi 10 m-am prezentat, am luat certificatul fiscal emis de SPFL si primul lucru care mi-a fost indicat a fost acela de face o copie, taxata la supra pret (repet a unui act emis de SPFL) care sa fie retinuta tot la SPFL (sic!). La ghiseul registratura actele mi-au fost ravasite, ordonate altfel si mi s-a spus sa ma prezint la ghiseul auto. Acolo actele au fost din nou ravasite, reordonate, capsate din nou si mi s-a spus sa vin dupa raspuns pe date de 17. De ce toate acestea? De ce avalansa asta de documente emise si apoi copiate ca sa le retineti pe hirtie cind deja le aveati in calculator? De ce atitea persoane (am numarat, m-am asezat in cele doua deplasari la SPFL de 7 ori la ghisee, la 7 persoane care fiecare a facut cite ceva, de multe ori stricind ce a facut cel din fata lui)? Sincer este de noaptea mintii! Va intreb, toate aceste persoane sunt platite de noi contribuabilii? De ce trebuie sa fac trei drumuri si stau la rind de sapte ori ca sa declar un lucru simplu? Era greu sa imi luati banii de impozit, sa imi luati actele solicitate, sa efectuati radierea si apoi sa-mi trimteti automat un e-mail ca s-a rezolvat?

Si inca ceva: am vrut sa platesc si impozitele locale din moment ce eram la casierie. Ce am vazut: se intocmeste si tipareste pe format A4 in doua exemplare un formular care ocupa un A5. Se semneaza si stampileaza pe ambele fete dupa care un exemplar (dupa ce se rupe si retine restul de format A4) mi se inmineaza mie. Celalalt se pune intr-un teanc. Nu le aveti deja in calculator, de ce il mai tipariti si il semnati si stampilati; nu aveti incredere in functionar? Din moment ce calculatorul il trimite la tiparit de ce mai aveti nevoie de un exemplar? Si asta pentru fiecare contribuabil, numai eu am facut trei plati (dintre care doua pentru acelasi apartament!).

In plus, deoarece la apartamentul fiului meu nu exista precizat separat impozitul pe teren am fost trimis la alt ghiseu in alta cladire unde la calculator s-a operat modificarea. Surpriza dupa ce am platit 140 de lei (stabilit 155 dar cu bonificatie de 15 lei) primesc acasa instiintare scrisa ca fiul meu are de platit de fapt 150 de lei, nu 155. Ce surpriza imi mai rezervati? Cumva ma scoateti dator dupa vreo citeva luni? Nu ar fi exclus. Instiintarea de impozit trimisa de primarie este pe 3 pagini. De ce? Pe una din pagini prezentati nu ce veti face cu banii ci ceea ce nu ati facut din incompetenta in anul trecut si cu sirg de multi ani. Vorbe goale, minciuni si promisiuni. Pina la urma concluzia este ca va bateti joc de banii contribuabilior, ca banii ajung de fapt la corupti gen iulica, ca ajung in alte buzunare prin coruptie, ca platim lucrari inutile, ca platim ilegal anumite cheltuieli. Si ca vom plati apoi in anii urmatori ca sa umplem gaurile pe care le-ati facut VOI! Si ca vom plati de fapt si penalizari si ca vom plati lucrari deja facute si platite. Ca vom plati in continuare flori care nu s-au uscat dar au fost inlocuite, ca vom dubla gardurile vii cu garduri de sirma, ca vom plati subventii la cine merita si cine nu merita, ca vom plati dobinzi la bani imprumutati pentru lucrari inutile. Si asta cu un aparat supradimensionat care se face ca munceste mutind o hirtie de colo, colo, ravasind si reordonind de citeva ori aceleasi acte? Dar ce ziceti de cei din spatele ghiseului care numai de lucru nu se ocupa? Ce face barbatul ala corpolent (de la biroul din coltul din dreapta) care atita timp cit eu am fost plimbat azi la toate ghiseele (cel putin 1/2 ora) a intretinut jovial pe doamna/domnisoara din fata lui cu orice altceva numai cu probleme de servici nu? Asa ca apelul la rabdarea noastra este de fapt o jignire adusa bunului simt!

La solicitarea observatorulph.ro, conducerea SPFL a transmis următorul punct de vedere:

Urmare verificării aspectelor sesizate de domnul Oprea Florin, domiciliat în Ploiești, str. Malu Roșu nr. 79A, bloc 106C, ap.34, vă informăm următoarele:
1. La data de 04.02.2016 când petentul s-a prezentat la Biroul Evidență Auto pentru  radierea mijlocului de transport,i s-a comunicat că pentru înstrăinarea dreptului de proprietate a mijlocului de transport, proprietarul bunului ce se înstrăinează trebuie să prezinte certificat de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligaţiilor de plată datorate bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază se află înregistrat fiscal bunul ce se înstrăinează. Pentru bunul ce se înstrăinează, proprietarul bunului trebuie să achite impozitul datorat pentru tot  anul în care se înstrăinează bunul.
Drept urmare, pentru a radia mijlocul de transport, petentul a depus la această dată, la inspectorul de sector din cadrul  Biroului de Evidență Auto ( primul birou  la care domnul s-a prezentat), cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscală, iar acesta  se emite în termen de 2 zile lucrătoare (06.02) de la data solicitării (termen stabilit prin  Codul de procedură fiscală) și se eliberează la registratura instituției.
Deși petentul a primit la depunerea cererii bonul de înregistrare în care este precizat termenul de soluționare, acesta s-a prezentat pe data de 10 februarie a.c. la Biroul de Evidență Auto, pentru ridicarea certificatului de atestare fiscală și pentru depunerea actului de înstrăinare.
Deoarece eliberarea certificatului de atestare fiscală nu înseamnă întotdeauna și finalizarea tranzacției, contribuabilul are obligația de a depune dosarul de radiere a autoturismului. Acest dosar se depune la Registratura instituției (al doilea birou la care s-a prezentat contribuabilul) și are termen de soluționare 7 zile.
Vă facem cunoscut că instituția noastră oferă si servicii on-line, dar, în acest caz, se emit: procesul verbal de scoatere din evidență  și contractul de vânzare – cumpărare înregistrat în Registrul de evidență a mijloacelor de transport, ambele documente fiind utile doar emise in original, deci este necesara prezenta contribuabilului pentru ridicarea acestora.

2.  Referitor la afirmația petentului privind ”taxarea la suprapreț a unei copii”, precizăm că taxa de 0,5 lei pentru efectuarea de fotocopii de pe acte este stabilită în conformitate cu  prevederile art.484 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și a fost aprobată  prin Hotărârea Consiliului Local nr.407/2015 privind stabilirea impozitelor și taxelor locale pentru anul 2016. Am solicitat contribuabilului să ne transmit tariful pe care l-a achitat, pentru a intelege ce inseamna, in acceptiunea dumnealui, “ suprapret “.

3. Potrivit Ordinului nr.2068/29.12.2015 privind aprobarea unor formulare tipizate pentru activitatea de stabilire a impozitelor și taxelor locale și a Ordinului nr.2123/31.12.2015 privind aprobarea instrucțiunilor pentru emiterea unitară a formularului tipizat model 2016 ITL  Regim special -001, chitanța se emite în două exemplare , din care originalul se înmânează contribuabilului, iar copia rămâne la organul fiscal și este valabilă doar dacă are aplicat sigiliul autorității administrației publice locale. Astfel, pentru a fi valabilă chitanța, casierul aplică, pe verso, ștampila rotundă a instituției personalizată cu însemnul „casierie” și cu numărul de identificare al fiecarui casier in parte.
De asemenea, va comunicam ca formularul aprobat prin actul normativ mai sus mentionat nu permite imprimarea pe un format A5.
4. În  temeiul art.5 din Hotărârea Guvernului nr.1723/2004 privind aprobarea Programului de masuri pentru combaterea birocratiei in activitatea de relatii cu publicul, cu modificările şi completările ulterioare,  primarul comunică fiecărui contribuabil, în scris, principalele activităţi de interes public desfăşurate în anul încheiat, precum şi obiectivele şi sarcinile pentru anul în curs. La scrisoare se anexează "Înştiinţarea de plată" referitoare la obligaţiile fiscale pentru anul în curs, precum şi precizări privind facilităţile la achitarea acestora şi modalităţile de plată. Ne-am permis sa profitam de aceasta obligativitate si sa  transmitem, fiecarui ploiestean, principalele noutati prevazute in noul Cod Fiscal, noutati, consideram noi, utile fiecaruia dintre noi.
Referitor la suma de 150 lei, comunicată prin Înștiințarea de plată, și nu 155 lei cum a achitat petentul pentru fiul dumnealui,  așa cum domnul afirmă, a fost îndrumat de casier să se prezinte la inspectorul de sector întrucât nu figura în baza de date cu terenul aferent apartamentului ( cota aferentă de sub construcție). Această procedură, de a face completările cu terenul aferent construcției pe loc, a fost pusa in practica tocmai pentru a scuti contribuabilul de un drum în plus la instituția noastră. Având în vedere faptul că nu avem datele de identificare ale fiului petentului (nu le-a prezentat în sesizare), este posibil ca diferența de 5 lei sa reprezinte tocmai  impozitul pentru acest teren, care nu era inserat in nota de plata.
Facem precizarea că începând cu anul 2016, potrivit Codului fiscal se datorează impozit pentru terenul de sub construcție, iar această noutate a fost comunicată contribuabililor prin Înștiințarea de plată.
Pentru restul problemelor semnalate de domnul Oprea, nu putem sa formulam un punct de vedere, intrucat acesta excede atributiilor noastre.
Cu respect,
Simona Dolniceanu Visean