201610zqsmnzaiubuhwmn.jpg

Pentru că "sunt la modă", pentru că "dau bine", pentru că "arată mai şmecher". Sunt doar câteva motive pentru care mulţi români îşi montează instalaţii xenon, majoritatea nişte chinezării ieftine şi periculoase. De câte ori nu aţi fost "orbiţi" în trafic de indivizi care aveau montate astfel de instalaţii? Nimeni nu le-a spus că maşina lor nu pare nici mai nouă, nici mai frumoasă şi nici mai puternică.

Având sezaţia că farurile lor vor fi mai eficiente, românii se apucă să schimbe becurile halogen clasice cu becuri cu descărcare în gaz. Fac această operaţiune, de cele mai multe ori, în regie proprie, fară să ţină cont de legislaţie şi de riscurile la care se expun. Dincolo de pericolul suparîncălzirii şi riscului de incendiu la autovehicul, există riscurile la care îi supun pe ceilalţi participanţi la trafic. 

Sunt câteva aspecte pe care trebuie să le cunoaşteţi. O astfel de instalaţie xenon poate face să fiţi respins la ITP. Pentru a o monta pe maşină sunt obligatorii urmatoarele reguli: farurile să fie special concepute pentru xenon, să fie prevăzute cu lupe, balast stabilizator de tensiune, iar maşina să fie dotată obligatoriu cu instalaţie de spălare a farurilor. Un astfel de montaj se va face doar la reprezentanţă, cea care va şi elibera un document cu care proprietarul se va prezenta la RAR pentru omologare şi menţionare în cartea de identitate a vehiculului.

Nerespectarea acestor prevederi legale, pe lângă amendă, vă poate lăsa şi fără documentele autovehiculului, la un control de rutină în trafic, sau la inspecţia tehnică periodică. După ce veţi face modificările necesare, pentru a aduce maşina în starea originală, sau veţi prezenta documentele care atestă montajul autorizat, veţi face un drum la RAR pentru omologare, apoi la poliţie pentru recuperarea certificatului de înmatriculare.