olda

Nu multă lume ştie că România a dus în Canada, în 1985, o maşină de care dealerii de peste Ocean s-au îndrăgostit pe loc: OLDA, un mix între două autoturisme produse în ţară, realizat la Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică al Armatei, o idee a „patriarhului“ automobilului Dacia, Simion Săpunaru, omul care a condus Centrala de Autoturisme Piteşti în perioada 1979-1987, în calitatea de director general. 

„Simion Săpunaru este vizionarul care a conceput, pentru Canada, un produs căruia eu i-am făcut lansarea pe piaţa canadiană. Şi nu oricum, ci cu mare tam-tam, în cadrul Salonului Automobilistic de la Toronto 1985. Ce produs era acesta?! N-aţi auzit niciodată de el!

Era un produs secret. Se chema OLDA – de la Oltcit şi de la Dacia – un mix obţinut prin montarea motorului şi transmisiei de la Dacia pe un Oltcit. Pe scurt, era pus motorul de Dacia şi partea de rulare faţă, pe caroseria de Oltcit. Săpunaru îi dăduse numele cu un an înainte, în 1984 când i-a venit ideea, în faţa mea şi a lui Paul Schiaucu, pe malul Cascadei Niagara”, povesteşte, pentru Adevărul, Victor Jigman, fost director la Auto-Dacia, Întreprinderea de Comerţ Exterior, unde s-a ocupat de exporturi, director la Centrala de Autoturisme Piteşti (1978-1982) şi director la Automobile Dacia / Întreprinderea de Autoturisme Piteşti, pe segmentul de afaceri internaţionale, ca manager (între 1983 şi 1988) al Terra Power Tractor Company Ltd. Saskatoon Canada, o societate de drept canadian, care funcţiona după jurisdicţia canadiană, având capital românesc de 100 de mii de dolari, provenind din depunerile Universal Tractor şi Dacia. 

Citește continuarea și vezi mai multe imagini pe adevarul.ro