Vara asta este despre tine - AFI Palace Ploiesti

cum se misca o masina mica pe gpl 18534210

N-are lumini de zi cu LED. N-are bluetooth. Nici închidere centralizată. Nici geamuri electrice pentru portierele din spate. Oglinzile se reglează manual. Le fel şi aerul condiţionat. Cam aşa arată cea mai iefintă maşină coreeană de pe piaţa românească, noul i10. Şi totuşi, sub capotă are un mare atu, un motor economic de 1 litru pe care, din fabrică, a fost montată o instalaţie GPL. Aşa că ajunge să consume, conform producătorului, echivalentul a 2,5 litri de benzină la 100 de km în extraurban. Şi să coste 8.580 de euro cu TVA, tichet Rabla și bonusuri de la dealeri.

 

Când am auzit că Hyundai propune la teste cel mai mic model din ofertă pe GPL, m-am gândit dacă maşinuţa va mai avea vreun fel de demaraj sau dacă va mai fi loc de bagaje. Răspunsurile la întrebările mele au oferit şi primele surprize. Mai întâi m-am uitat în portbagaj şi-am constatat că butelia cu formă toroidală este ascunsă în locul în care trebuia să fie roata de rezervă, care a fost înlocuită cu un kit de pană. Butelia are 27 de litri şi acceptă circa 22 de gaz. Încărcarea se face la 80% din capacitate din motive de siguranţă pentru a da lichidului posibilitatea să-şi mărească volumul pentru a păstra constantă presiunea în cazul unei supratemperaturi. Practic, cu 45 de lei ai făcut un plin. Ţine cam 200 de km prin oraş după caculele pe care le-am făcut în teste. Adică circa 11 litri/100 de km, la o viteză infernală de 17 km/h.

Producătorul avansează ca cifră pentru regim urban circa 8,3 litri/100 de km, dar la un trafic decent. Pentru benzină, în acelaşi regim, oficial, i10 consuma 6,5 litri/100 de km. Cât priveşte emisiile, acestea scad de la 149 g/km la 133 g/km de CO2 în oraş în cazul folosirii GPL. Noxele anunţate pentru regim extraurban ajung la 88 g/km de CO2, tot pentru gaz. De aceea, i10 cu GPL din fabrică poartă eticheta Blue. Cât priveşte integrarea instalației de gaz pe motor, aceasta este făcută atât de bine că abia poţi să zăreşti elementele care sunt montate în cazul unei intervenţii ulterioare. Preţul suplimentar pe care cumpărătorul îl plăteşte pentru instalaţia GPL din fabrică este de 420 de euro cu TVA. Alte elemente suplimentare montate pe varianta DUO sunt un buton prin care se poate schimba tipul de combustibil folosit, benzină sau gaz, şi un indicator al nivelului de GPL din rezervor care este plasat chiar pe bord, deasupra celui pentru benzină. Butonul pentru schimbarea tipului de combustibil arată prin semnale specifice – tipuri de iluminare a ledurilor – dacă rezervorul e gol sau maşina încă funcţionează pe benzină pentru că instalația de gaz nu e pregătită să preia funcţionarea motorului.

 

Sursa: jurnalul.ro