Autoritatea de Supraveghere Financiară căută diferite soluţii pentru a fragmenta valabilitatea RCA. Acum a venit cu propunerea de a suspenda asigurarea pentru o perioadă, când vehiculul nu este folosit. O poliţă pe un an poate să aibă valabilitatea prelungită la 15 luni de pildă, dacă nu e folosită o vreme. Ajută transportatorii, care au cerut insistent asta, dar si motocicliştii. E doar o propunere, nedetaliată. Probabil că se va putea suspenda prin anunţarea asigurătorului. Doar că pentru a face sistemul viabil e nevoie de mai mult. Aceasta ar fi baza, e nevoie de o întreagă construcţie pentru a nu ajunge la abuz. Aceste prevederi nu-i ajută pe cei care utilizează maşina în mod frecvent. Există o altă propunere, cea de a permite firmelor de asigurări de a oferi ce reducere vor pentru clienţii care nu au avut daune.

Suspendarea poliţei va fi inaplicabilă dacă nu va exista o bază de date în care poliţia să poată controla valabilitatea. În acest moment dovada este asigurarea de la purtător, cu termenul de expirare înscris pe ea.

Fără un centralizator există riscul ca şoferul să prezinte o asigurare în termen, dar ea să fie de fapt suspendată.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunţat deja că are în plan înfiinţarea unei baze de date care să pună la comun informaţiile autorităţilor şi pe cele ale firmelor de asigurări. Ar fi utilă şi pentru aplicarea unei alte propuneri, cea prin care şoferii care iau amenzi repetate să fie obligaţi să achite poliţe RCA mai scumpe. În acea bază de date ar urma să fie inclus şi istoricul accidentelor, pe care şoferii şi-l l-ar putea curăţa dacă decid să achite daunele din propriul buzunar.

Suspendarea nu este totuşi pe placul firmelor de asigurări, care s-au opus introdcerii de poliţe pe perioade mai scurte de şase luni. Pentru ele cel mai bine este ca poliţa să fie continuă. Sistemul în sine poate fi îngreunat deoarece pot să apară prevederi care să descurajeze suspendarea. De pildă, proceduri complicate pentru a obţine această amânare sau de reactivare a asigurării.

Toate aceste prevederi sunt în proiectul legii RCA care a luat naştere după ce transportatorii s-au plâns că asigurările s-au scumpit nejustificat de mult. În urma unei convenţii între transportatori, ASF şi firmele de asigurări, scumpirea poliţelor RCA ar trebui limitată la cel mult 50% peste nivelul din vara anului trecut. Ca să fie aplicat acest plafon, pe lângă propunerile din legea aflată în dezbatere în parlament, ASF a schimbat unele reguli.

De exemplu, o modificare anunţată astăzi le permite şoferilor cu un istoric bun să primească o reducere mai mare de 10% la poliţele RCA.

Limita de 10% a discountului fusese introdusă într-o perioadă în care, în fuga după cota de piaţă, companiile de asigurări vindeau poliţe mai ieftine decât puterea lor financiară de a acoperi daunele. Acum însă, marea problemă a poliţelor RCA este scumpirea. În unele cazuri, tariful a sărit şi cu 250%, arată un recent raport al Consiliului Concurenţei. Iar de curând şapte asigurători au fost somaţi de ASF să recalculeze poliţele RCA după ce au folosit date incomplete sau eronate la calculul riscului.

Oferirea de reduceri mai mari de 10% va da însă asigurătorilor posibilitatea de a oferi pachete de servicii. Pentru mai multe asigurări făcute la aceeaşi firmă, pentru casă, eventual viaţă sau sănătate, pot să acorde reduceri imortante şi la RCA.

 

sursa: digi24.ro