autobuze ploiesti transformare gpl

Primăria Ploiești va pierde finanțarea promisă de Ministerul Mediului, pentru proiectul pilot de dotare a 50 de autobuze cu instalații GPL. Numai cinci mijloace de transport au beneficiat de această investiție.

Aleșii locali ALDE și social-democrați au propus prelungirea contractului care a expirat ieri, însă liberalii nu au fost de acord, pe motiv că nu se justifică investiția.

Povestea legată de finanțarea și implementarea proiectului a început în 2014, când între municipiul Ploiești si Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice a fost incheiata o convenție pentru finantarea si implementarea proiectului. Conform sarcinilor contractuale, transformarea celor 50 de autobuze trebuia sa se realizeze in 12 luni conform graficului de executie asumat in cadrul procedurii de achizitie, adica pana la data de 20.03.2016.

In data de 15.04.2015 s-a procedat la predarea primelor două autobuze în scopul transformarii acestora, iar în data de 04.02.2016 au mai fost predate înca trei autobuze. De la bun început, proiectul a fost unul controversat.

Citește și: Afacerea GPL pe rablele TCE

În data de 08.06.2016, S.C.Inter-Gas SRL, firma care a câștigat licitația, a informat Primăria Ploiesti despre faptul ca pentru primul autobuz modificat a fost eliberat raportul de încercari și a fost eliberată cartea de identitate a vehiculului definitivă, se arată în expunerea de motive semnată de primarul Ploieștiului, Adrian Dobre.

Din totalul de 22 de milioane de lei alocate proiectului de Ministerul Mediului, la Ploiești s-au cheltuit 2.015.950,70 lei, pentru transformarea celor cinci autobuze.

Citește și Cele două autobuze transformate să funcționeze cu GPL n-au fost încă omologate

„Astfel, tinand cont ca cele 5 autobuze au fost modificate intr-o perioada de 14 luni, consideram ca restul de 45 de autobuze nu pot fi modificate în cele 3 luni solicitate ca prelungire de termen de executie al contractului. S-a stabilit ca în luna august 2016 autobuzele sa fie introduse in trafic si in exploatare timp de 30 de zile. In aceasta perioadă S.C.TCE SA Ploiesti, in calitate de utilizator a transmis concluziile cu privire la functionarea autobuzelor modificate si anume: aparitia mai multor defectiuni (furtun spart, consum ridicat de antigel, pierderi de ulei, etc.), remediate de catre Asocierea S.C.Inter-Gas Romania SRL- S.C. GI.Ma.Gas SRL-S.C. NGV Gas SRL, economia estimata de catre S.C.TCE SA Ploiesti, corelata ca datele furnizate de catre S.C.Inter-Gas Romania SRL este de 1.035.972 lei/an pentru cele 50 de autobuze, deci 1726,62 lei/ autobuz/luna, puterea pentru 4 autobuze s-a diminuat de la 162 kW la 110kW si pentru al cincilea autobuz de la 206 kW la 110 kW”, se precizează în aceeași expunere de motive, menționându-se că, „ținand cont de cele de mai sus, consideram ca nejustificată și neîntemeiată prelungirea contractului de executie pentru cele 45 de autobuze rămase de executat, ca principal argument fiind nerespectarea graficului de executie asumat. Un alt argument este acela ca din punct de vedere economic nu se justifica investitia de 5 milioane de euro pentru o economie de 1 milion lei/an/50 autobuze si o putere a autovehiculelor redusa fata de puterea initiala a acestora”.

Consilierul local Paul Palaș consideră însă că neprelungirea contractului cu firma care a câștigat licitația poate să fie generatoare de consecințe grave, existând riscul ca societatea care a efectuat modificarea autobuzelor să solicite daune. Palaș a propus un amendament prin care se solicita prelungirea contractului cu încă trei luni, având în vedere că durata contractului pentru finanțare avea ca termen luna decembrie 2016. „Am propus aces amendament pentru că am considerat că este în interesul Ploieștiului să beneficieze de acest proiect, fără un efort financiar de la bugetul local. Proiectul a fost unul mutianual. În situația în care nu putea fi executat până la 31 decembrie, el putea fi continuat în 2017, pentru a fi finalizat”, este de părere Palaș. Amendamentul propus a fost votat numai de cei 14 aleși de la ALDE, PMP și PSD, liberalii nefiind de acord cu această propunere. Prin urmare, amendamentul nu a trecut, potrivit secretarului Primăriei, care a anunțat că fiind vorba de patrimoniul municipiului amendamentul trebuia votat de 18 aleși (două treimi din voturile consilierilor prezenți).