”Prin Decizia de ieri, Curtea Constituțională a dat o nouă palmă Parlamentului României, declarând neconstituțională, în integralitatea sa, legea prin care se permitea ca un ales local condamnat definitiv la o pedeapsa privativă de libertate cu suspendare să își exercite în continuare mandatul” este de părere Conferențiar univ. dr. Mihai Cristian Apostolache, Director al Centrului de Studii și Cercetări Juridice și Socio-Administrative din cadrul UPG Ploiești.
”Am văzut că ieri Curtea Constituțională a României a admis obiecția de neconstituționalitate, invocată de Președintele Romaniei, cu privire la legea prin care se permitea aleșilor locali condamnați cu suspendare să își continue mandatul. Practic, dacă un primar era condamnat definitiv la o pedeapsă privativă de libertate cu suspendare și nu cu executare, el își putea continua nestingherit mandatul, chiar dacă instanța de judecată a stabilit definitiv că a încălcat legea penală. Curtea Constituțională, în înțelepciunea sa, a decis, în unanimitate, că o astfel de soluție legislativă nu poate fi admisă, având în vedere faptul că, pe de o parte, s-ar fi creat un regim juridic privilegiat, iar pe de altă parte, s-ar fi denaturat intenția legiuitorului, aceea de a sancționa pe cel în cauză care, săvârșind o faptă penală, a încălcat una din trăsăturile esențiale ale mandatului de reprezentare și anume, integritatea. Ori, un ales local condamnat la o pedeapsă privativă de libertate cu executare sau cu suspendare nu mai poate să își exercite mandatul pentru că în postura respectivă nu mai poate fi un exemplu pentru comunitatea care i-a acordat încredere și ar încălca și jurământul prin care s-a angajat în fața comunității locale că va respecta Constituția și legile țării.
Decizia de ieri a instantei de contencios constituțional a arătat cât de important este mecanismul de control al constituționalității legii. Dacă actul fundamental nu prevedea dreptul Președintelui României de a ataca la Curtea Constituțională o lege înainte de promulgare, ne-am fi aflat cu un act normativ neconstituțional intrat în vigoare, pentru că o majoritate parlamentară vremelnică avea un interes în acest sens. Susțin că este important ca mecanismul de control al constituționalității trebuie să fie protejat și consolidat, fapt care se poate concretiza la proxima revizuire a Constituției României, dându-se posibilitatea și altor actori instituționali să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea unei legi sau ordonanțe. ”