masina campina

Povestea legată de autoturismul Opel Insignia a început în 2014. La acea dată pentru această mașină, Primăria Câmpina a achitat valoarea totală de 131.600,66 lei (29.654 euro - la cursul euro din data de 22.07.2014 de 4,4408 lei). Dar nu doar suma este contestată în raportul Curții de Conturi, care consideră că s-a creat un prejudiciu în valoare de 51.798,46 lei.

Problema principală este că suma plătită a depășit plafonul de 18.000 euro impus de O.G. nr.80 din 30 august 2001, referitoare la preţul maxim pe care o instituţie publică poate să-l plătească pentru achiziţia unui autoturism. Potrivit Curții de Conturi, „autoturismul a fost achiziţionat cu factura nr.318/22.07.2014, în valoare de 79.802,20 lei (17.990 euro), în timp ce dotările opţionale ale acestuia în sumă de 51.798,46 lei, echivalentul a 11.664 euro au fost plătite de la capitolul 61.02. - Ordine publică şi siguranţă naţională, art.20.01.30 - Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare, fără a avea aprobate prevederi bugetare”.

În plus, se arată în același raport, „deşi autoturismul a fost achiziţionat de la capitolul 61.02.- Ordine publică şi siguranţa naţională, Poliţia Locală nu a beneficiat de acest autoturism, desfăşurându-şi activitatea după data transferului acestuia la Primăria Câmpina cu un alt autoturism primit în schimbul Opelului Insignia, respectiv un autoturism Volkswagen Jetta. În aceste condiţii, pentru autoturismul Opel Insignia nu poate fi reţinută excepţia prevăzută la art. 5, alin.(9) din O.G. nr.80 din 30 august 2001, referitoare la faptul ca instituţiile din domeniul ordinii publice şi siguranţei naţionale pot achiziţiona autoturisme al căror preţ poate depăşi contravaloarea în lei a sumei de 18.000 euro, deoarece Poliţia Locală nu a utilizat acest autoturism de la data achiziţiei şi până la data transferului, nefiind astfel respectată nici destinaţia cheltuielilor generate de achiziţia acestuia”.

Totodată, se arată în același raport, „autoturismul a fost achiziţionat de la capitolul 61.02 - Ordine publică şi siguranţa naţională, prin fragmentarea achiziţiei, respectiv 79.802,20 lei (cu dotările şi opţiunile iniţiale) de la articolulul 71.01.02 “Maşini şi mijloace de transport” conform listei de investiţii şi nelegal de la articolul 20.01.30 “Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare”, fără prevederi bugetare, pentru opţiunile suplimentare nejustificate pentru activitatea de ordine publică, iar destinaţia pentru care a fost achiziţionat a fost schimbată prin utilizarea autoturismului în alt scop decât cel aprobat de Consiliul Local, astfel fiind creat un prejudiciu cert de 51.798,46 lei. Pentru imobilizarea sumei de 51.798,46 lei, de la data plății şi până la data de 30.06.2015 s-au calculat majorări de întârziere în sumă de 11.396 lei, conform art. 73^1 din Legea nr.500/2002, privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, coroborat cu prevederile art.124^1, alin.(1) şi (2) din O.G.nr.92/2003, privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare (51.798,46 lei x 2%/lună x 11 luni”.

Curtea de Conturi a dispus „reconstituirea fondurilor aferente articolului 20.01.30 - Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare, cap. 61.02 - Ordine publică şi siguranţa naţională, din care au fost efectuate plăți nelegale pentru achiziţionarea dotărilor opţionale ale autoturismului Opel Insignia în sumă de 51.798,46 lei, echivalentul a 11.664 euro, în vederea recuperării prejudiciilor aduse bugetului local, inclusiv a majorărilor de întârziere”.